digital kommunikation

I dag är nästan all kommunikation åtminstone delvis digital och det har påverkat hur vi kommunicerar. Springtime kan hjälpa dig att navigera rätt i det nya medielandskapet och till fullo utnyttja fördelarna med digital kommunikation för att skapa affärsnytta.

Springtime hjälper företag och organisationer med allt från omvärldsbevakning, strategier, policys, utbildningar och innehåll.

Tips för att lyckas med digital opinionsbildning!

17 september, 2018

På vårt frukostseminarium i förra veckan Like-raketer, Twitterstormar och Fake news berättade Helena Lindahl, riksdagsledamot (C) och Olle Thorell, riksdagsledamot (S) om sina erfarenheter av digital opinionsbildning från valrörelsen. Här delar de med sig av sina allra bästa tips! Helena Lindahls tips för att lyckas: Man måste tycka att det är roligt Prata enkelt –..

Så här blev den digitala valrörelsen 2018

13 september, 2018

Under året har Springtime i samarbete med Notified varje månad synat den politiska diskussionen i digitala kanaler inför årets val. Mätningarna kommer från Notifieds digitala mediebevakning som har scannat av det som skrivs om valrörelsen, om och av partierna och partiledarna digitalt (i artklar, bloggar, Twitter, Facebook, Instagram, forum och Youtube) samt deras följarantal. Springtime har..

Partiernas lärdomar från den digitala valrörelsen

11 september, 2018

Trender i den digitala opinionsbildningen, skillnader från förra valrörelsen och hur partierna hanterade Twitterstormar och fake news, var några frågor som diskuterades när Springtime bjöd in till ett fullsatt frukostseminarium om den digitala valrörelsen. Till vår hjälp hade vi bjudit in Juan-Pablo Roa, budskapsstrateg (S), Martin Borgs, nationell digital valledare (M), Emma Fahlstedt, chef egna..

Rasistisk propaganda hotar att avgöra valresultatet

7 september, 2018

Valet är nu inne i slutspurten. Augustis rapport visar att den politiska diskussionen engagerar mer närmare valet. Det ämne som diskuteras mest och skapar mest engagemang digitalt är fortfarande migrationspolitik. Stora motsättningar har effektivt byggts upp och det finns en överhängande risk att dessa kommer att påverka valutgången. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti med i särklass..

Välkommen på frukostseminarium om den digitala valrörelsen

22 augusti, 2018

Like-raketer, Twitterstormar och fake news Välkommen till Springtimes frukostseminarium om insikter och lärdomar från den digitala valrörelsen. Vi bjuder in till frukostseminarium med framgångsrika opinionsbildare och kommunikationsspecialister från några av Sveriges politiska partier för att diskutera den digitala valrörelsen. Hur lyckades partierna med att föra ut sina budskap i digitala kanaler under året? Skapade politikerna..

Falsk bild av verkligheten i sociala medier visar rapporten Det digitala valet för juli

20 augusti, 2018

I Juli stortstädade Twitter kanalen och tog bort tusentals falska konton. Storstädningen påverkade Jimmie Åkesson (SD) mest av partiledarna och förlorat drygt 22 000 följare vilket är 25 procent av hans följarskara. Sverigedemokraterna fortsätter att vara det riksdagsparti som får flest nya följare/gillare i sociala kanaler. En stor del av de nya följarna kommer på..

Annie Lööf är Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018

6 juli, 2018

                        Idag utsågs Årets digitala kommunikatör i Almedalen av Springtime och Notified. Vinnare 2018 är Annie Lööf, andra platsen gick till KRIS och tredje platsen till RFSL. Günther Mårder tilldelades ett hederpris. I år är det fjärde gången kommunikationsbyrån Springtime i samarbete med medie-bevakningsföretaget..

Almedalens digitala snackisar – onsdag/torsdag

              Fredag den 6 juli utser Springtime och Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018. Varje dag fram till dess presenterar vi dagens mesta snackisar i sociala medier. Nazisterna var synliga här under politikerveckan igår, inte bara under Annie Lööfs tal utan även digitalt. Gårdagens mest retweetade tweets handlade..

Nominerade Årets digitala kommunikatör i Almedalen

5 juli, 2018

Fredag den 6 juli utser Springtime och Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018. Här är de nominerade. För fjärde året i rad utser Springtime tillsammans med Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen. Årets digitala kommunikatör är ett pris som delas ut till den person, event, kampanj, företag eller organisation som varit mest tongivande och..

Integration engagerar väljarna på nätet

Det märks tydligt att integration och invandring är väljarnas viktigaste valfrågor och frågor som engagerar. Junis rapport visar att valtemperaturen stiger ytterligare och det är diskussionen kring dessa frågor som driver engagemanget mest. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som nämns flest gånger i digitala kanaler under månaden men en stor del av inläggen är negativa. Integration..