digital kommunikation

I dag är nästan all kommunikation åtminstone delvis digital och det har påverkat hur vi kommunicerar. Springtime kan hjälpa dig att navigera rätt i det nya medielandskapet och till fullo utnyttja fördelarna med digital kommunikation för att skapa affärsnytta.

Springtime hjälper företag och organisationer med allt från omvärldsbevakning, strategier, policys, utbildningar och innehåll.

Vem blir Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018?

15 maj, 2018

                        För fjärde året i rad utser Springtime tillsammans med Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen. Vem kan vinna priset? Årets digitala kommunikatör är ett pris som delas ut till den person, event, kampanj, företag eller organisation som varit mest tongivande och en förebild inom digital..

Invandring månadens största politiska fråga

9 maj, 2018

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av..

Hur ska man jobba i ett föränderligt medielandskap?

3 maj, 2018

Ja, den frågan försökte jag svara på i en föreläsning på Brand Camp som anordnades av vår nya systerbyrå Identx i Linköping i förra veckan. Vad är svaret då? Jag ska försöka sammanfatta det lite kort.. För det första går det oerhört snabbt, både utvecklingen i medielandskapet men också när våra målgrupper scrollar i sina flöden. Det..

Löfvens klavertramp utnyttjades av andra partier

6 april, 2018

Springtimes och Notifieds rapport Det digitala valet för mars 2018 visar att SD fortsätter att dra ifrån vad gäller antalet följare/gillare i sociala medier. De inlägg som skapar mest engagemang på riksdagspartiernas Facebooksidor handlar inte om de viktiga valfrågorna (väljarna anger sjukvård, lag och ordning samt integration som viktigaste valfrågor) utan är kopplade till vår..

Employer Branding är hett!

23 mars, 2018

I veckan talade jag på Webbdagarna här i Stockholm om Employer Branding. Precis som jag skrev i mitt inlägg inför Webbdagarna så har vi på Springtime märkt av en märkbar ökning i efterfrågan av Employer Branding bland våra kunder. Att rekrytera kostar mycket pengar och det kan vara svårt att hitta personer med rätt utbildning,..

Employer branding på Webbdagarna

16 mars, 2018

I nästa vecka ska jag prata på Webbdagarna här i Stockholm på temat Så lyckas du med Employer Branding i en allt hårdare konkurrens.  Anledningen att jag ska prata om just detta är att vi på Springtime allt oftare hjälper våra kunder med Employer Branding. Det är inte så konstigt egentligen. Rekrytering är en av de..

Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

7 februari, 2018

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret). I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan..

Så här avslöjar du Fake News!

24 november, 2017

Jag var på en väldigt intressant konferens om källkritik som Metros Viralgranskaren anordnade i veckan. På konferensen diskuterades hur vi sprider osann information via sociala kanaler och vad vi kan göra för att motverka att vilja sprida vidare sånt som inte är sant men som förstärker och bekräftar vår egna världsbild. Under konferensen fick vi många..

Karin Bäcklund nominerad till PR Influencer Awards

25 oktober, 2017

                Springtimes digitala strateg Karin Bäcklund har blivit nominerad till Cisions PR Influencer Awards igen tillsammans med 19 andra PR-konsulter. Vinnaren presenteras på Spinngalan den 23 november. Grattis! Hur känns det? Tack! Det känns jättekul att vara nominerad för fjärde året i rad. Och det är en ära att..

Svenskarna och Internet 2017

19 oktober, 2017

Idag släpptes årets statistik om svenskarnas Internetvanor Svenskarna och Internet 2017. Statistiken tas fram av Internetstiftelsen i Sverige.  Sammanfattning I stort sett alla svenskar har idag tillgång till Internet hemma. Mobilen är den device som vi surfar mest på överlag, men yngre använder mobilen till att surfa i större utsträckning och äldre (över 55 år) använder datorer oftare…