Falsk bild av verkligheten i sociala medier visar rapporten Det digitala valet för juli

I Juli stortstädade Twitter kanalen och tog bort tusentals falska konton. Storstädningen påverkade Jimmie Åkesson (SD) mest av partiledarna och förlorat drygt 22 000 följare vilket är 25 procent av hans följarskara.

Sverigedemokraterna fortsätter att vara det riksdagsparti som får flest nya följare/gillare i sociala kanaler. En stor del av de nya följarna kommer på Instagram där partiet får 9000 nya följare under juli. Partiet är överlägset störst av riksdagspartierna på Facebook och är även de som under juli är mest aktiva och skapar engagemang i kanalen. På Twitter är dock engagemangsnivån för Jimmie Åkesson (SD) sämst av partiledarna och efter en upprensning av falska konton i kanalen av Twitter under månaden har han nu betydligt färre följare.

Vi har under juli sett fler exempel på falska intryck i sociala kanaler. Ett exempel är det hat som den svenska spelaren Jimmy Durmaz möttes av i sociala medier och som i efterhand granskats av forskare vid Lunds universitet och visat sig komma mestadels från automatiserade falska konton.

Även under Almedalsveckan syntes och märktes rasistiska åsikter mycket på Twitter. Flera gånger syntes främlingsfientliga inlägg bland de mest populäraste tweetsen under #Almedalen, visade bevakningen från Notified. Tittar man närmare på de konton som retweetade de populära inläggen finns det bland dem många misstänkta falska konton (aktiva konton, följare, profilbilder, biografi, namn etc), så även här skapades en falsk bild av att de främlingsfientliga var väldigt många.

– Under juli fick vi bevis på att Jimmie Åkesson haft väldigt många falska följare på Twitter, och det finns indikationer på att Sverigedemokraterna har många falska följare på Instagram. Under månaden såg vi även andra tecken på att falska konton och bottar sprider en felaktig bild av omvärlden. Frågan är den här falska kommer att påverka valet, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

– Vilken effekt kan torkan och bränderna ha för valresultatet i september? Det kan bli så att sommarens väder blir en faktor som kan påverka valet, säger Lena Holmestig, seniorkonsult public affairs, Springtime.

Minst intresse digitalt finns för Kristdemokraterna. Partiet ligger i botten vad gäller antal följare, vad gäller att skapa engagemang och är det riksdagsparti som gör minst antal inlägg under perioden.

Ladda ner rapporten här (pdf)

Om det digitala valet

Rapportserien Det digitala valet är resultatet av ett samarbete mellan Notified och Springtime. Den syftar till att lyfta och syna den politiska diskussionen i sociala kanaler och presenteras en gång i månaden fram till riksdagsvalet i september 2018. Bland annat belyser vi riksdagspartiernas följarantal, hur mycket partierna omnämns, och hur väl de når ut med sina budskap. Vi tittar även på diskussionen under valtaggarna #val2018, #valet18 #valet2018 #valår #valår2018. Varje månad lyfter vi olika saker som är extra intressanta.

Mätningarna kommer från Notifieds mediebevakning av sociala kanaler och Springtime analyserar och kommentarer bevakningen, som scannar av det som skrivs om och av partierna digitalt i artiklar, bloggar, Twitter, publika sidor på Facebook, Instagram, forum och Youtube samt partiernas följarantal.  Denna rapport gäller för perioden 1-31 juli 2018. För att enkelt ta del av kommande rapporter: https://newsroom.notified.com/springtime

För mer information, kontakta:

Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime, 070-875 46 77, karin.backlund@springtime.nu

Lena Holmestig, seniorkonsult public affairs, Springtime, 070-664 02 96, lena.holmestig@springtime.nu

Leif Kajrup, Notified, 0709 136172, leif.kajrup@notified.com

Här skriver Dagens Opinion om rapporten.