Rasistisk propaganda hotar att avgöra valresultatet

7 september, 2018

Valet är nu inne i slutspurten. Augustis rapport visar att den politiska diskussionen engagerar mer närmare valet. Det ämne som diskuteras mest och skapar mest engagemang digitalt är fortfarande migrationspolitik. Stora motsättningar har effektivt byggts upp och det finns en överhängande risk att dessa kommer att påverka valutgången. Sverigedemokraterna är det riksdagsparti med i särklass..

Falsk bild av verkligheten i sociala medier visar rapporten Det digitala valet för juli

20 augusti, 2018

I Juli stortstädade Twitter kanalen och tog bort tusentals falska konton. Storstädningen påverkade Jimmie Åkesson (SD) mest av partiledarna och förlorat drygt 22 000 följare vilket är 25 procent av hans följarskara. Sverigedemokraterna fortsätter att vara det riksdagsparti som får flest nya följare/gillare i sociala kanaler. En stor del av de nya följarna kommer på..

Socialdemokraternas utspel om migration upprör

11 juni, 2018

                        I majrapporten av Det digitala valet utmärker sig Sverigedemokraterna med en dramatisk tillväxt i sociala kanaler. På Instagram växer partiet med hela 78 procent. Men det är Socialdemokraterna som omnämndes mest av alla partier i sociala medier under maj. Detta som en direkt..

Invandring månadens största politiska fråga

9 maj, 2018

I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av..

Springtime får ny vd efter rekordår

21 januari, 2016

Paul Roswall tar över som vd på Springtime efter Martin Petersson. VD-bytet kommer efter att Springtime gjort ett rekordår och satsningen på byrån nu intensifieras ytterligare. Paul Rosvall har varit konsult på Springtime sedan 2007 och är idag seniorkonsult. Han har varit en del av Springtimes ledning och tillsammans med medarbetarna aktivt bidragit till att vända bolagets utveckling…

Välkommen till gruppen Involve Communication

16 september, 2015

Nu står det klart att Springtime och Hallvarsson & Halvarsson Group förvärvar Involve. Genom förvärvet blir vi en av de ledande i Sverige inom modern förändringskommunikation. Vi på Springtime är väldigt entusiastiska inför att tillsammans med Involve bli en ännu starkare partner för våra uppdragsgivare. Vi är också nyfikna på Involve och ställde därför några frågor..

Günther Mårder är Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015

3 juli, 2015

För att nå ut under Almedalsveckan i allt som sänds i alla olika kanaler krävs smart och frekvent närvaro i det digitala flödet. Det har vår vinnare. Med ett fokus på att agera på andras arenor och därigenom visa sin relevans har Årets digitala kommunikatör i Almedalen skapat infografik, livesänt via periscope, analyserat partiledartalen med..

Vi utser Almedalens bästa digitala kommunikatör!

22 maj, 2015

Tillsammans med Notified instiftar Springtime i år ett pris till Årets Digitala kommunikatör i Almedalen. Ett pris där vi utser den person eller organisation som varit mest tongivande och en förebild i sociala medier under politikerveckan. I juryn sitter jag själv, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, kommunikationskonsult, PromeMorian AB/presschef, Almega och Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker,..

Vi säger välkommen till Henrik Hedberg!

24 april, 2015

Välkommen till Springtime, Henrik! Kan du berätta lite mer om dig själv?  Tack! Jag är 36 år och gift. Född och uppvuxen i Sandviken, men bor numera – efter studier i Uppsala – i Stockholm. På fritiden hemma i Stockholm ägnar jag mig mestadels åt att träna. Ett annat stort intresse är mat och resor..

Springtime nominerade till Gyllene hjulet

12 mars, 2015

En del torsdagar i mars är lite bättre än andra. Idag är en sådan torsdag. I går kväll avslöjades nämligen att vi har chansen att vinna Gyllene Hjulet 2015. Tillsammans med vår kund Fortum är vi nominerade i kategorin Årets Samhällsengagemang. Det är vår gemensamma insamlingskampanj – Ljusare Jul – till förmån för Stockholms stadsmission..