Vi utser Almedalens bästa digitala kommunikatör!

Tillsammans med Notified instiftar Springtime i år ett pris till Årets Digitala kommunikatör i Almedalen. Ett pris där vi utser den person eller organisation som varit mest tongivande och en förebild i sociala medier under politikerveckan.

I juryn sitter jag själv, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, kommunikationskonsult, PromeMorian AB/presschef, Almega och Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska.

När, var och hur? 

Vinnaren kommer att utses sett till genomslag, men juryn ser även till kvalitet. Vinnaren presenteras på plats i Almedalen fredagen den 3 juli. Vi dessutom dagligen att utse dagens vinnare i olika kategorier och i slutet av veckan presentera topplistor över resultat i de olika kanalerna.

Varför?

Sociala medier blir allt viktigare för att nå ut med budskap, för att skapa viktiga relationer med målgrupper och för relevanta samtal. Därför är det hög tid att instifta ett pris för att lyfta kommunikation i sociala medier i Almedalen. Almedalen är ju verkligen ett bra exempel på hur debatten inte längre är knuten till en fysisk plats utan att den pågår lika mycket digitalt. En allt större del av kommunikationen under Almedalsveckan sker i digitala kanaler.  Att lyfta snackisar i sociala medier blir därför ett bra sätt att bjuda på en kort summering av vad som sägs där varje dag.

Här skriver Dagens Opinion om priset.