Rödgröna drar ifrån i sociala medier

Det digitala valet mars

Nu släpper Springtime tillsammans med Notified vår andra rapport om hur supervalåret gör avtryck digitalt.

Om man ser till  riksdagspartiernas närvaro i sociala medier och kan konstatera att det rödgröna blocket ökat rejält under mars. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ökat antalet anhängare (det vill säga likes, följare och prenumeranter) på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube med mer än 10 procent på bara en månad. Alliansen har ökat med dryga 5 procent under samma period.

Störst procentuell ökning har Vänsterpartiet gjort med nästan 12 procent fler anhängare, följt av Socialdemokraterna som ökat med knappt 11 procent. Socialdemokraterna ökade mest i antal nya följare med nästan 9000. Det betyder att de knappar in på Sverigedemokraterna som länge haft överlägset mest anhängare I sociala medier.

Sverigedemokraterna presterade de mycket sämre än alla andra riksdagsparter I sociala medier under mars. Tillväxten för SD var knappt 3 procent till strax över 90 000, vilket innebär att S bara ligger efter med 3000 anhängare med sina knappt 87 000 anhängare.

Om utvecklingen fortsätter under april kommer S att bli det största partiet i sociala medier vilket inte är helt omöjligt om man tänker på Sverigedemokraternas antal kärnväljare. Ser man till andelen svenskar med närvaro i sociala medier som samtidigt tillhör kärnväljarna närmar sig partiet sannolikt en mättning av antalet följare i sociala medier. Socialdemokraterna har däremot stort utrymme att växa.

Ladda ner rapporten!

 

Läs även Aftonbladets artikel om rapporten.