Springtime och Notified släpper rapport om sociala medier och valrörelsen

Nu drar vi tillsammans med Notified vår valrapportering Det digitala valet (som vi även gjorde under supervalåret).

I januaris rapport av Det digitala valet har vi fokus på det engagemang riksdagspartierna skapar i sociala kanaler. Det är viktigare än någonsin att jobba med att engagera sina målgrupper på Facebook och rapporten visar att alla riksdagspartier kan bli bättre på att öka engagemangsgraden på deras Facebookinlägg.

KD är bäst på att skapa engagemang

I januari lyckas KD bäst på att skapa engagemang med sina Facebookinlägg. De har högst engagemangsgrad med 2,5 procent. Ser man till engagemang per gillare på Facebook ligger Kristdemokraterna också bäst till. Nästan 77 procent av KD:s följare på Facebook interagerar med partiets innehåll.

Vad man ser är att Kristdemokraterna, och även i viss mån de andra partierna, är väldigt duktiga på att engagera de redan frälsta, men sämre på att skapa ett engagemang hos den stora massan som nås av budskapen. De politiska partierna har en fördel eftersom de jobbar med frågor som engagerar. Lyckas de göra innehåll som skapar dialog i kommentarsfältet, kommer de att nå ut på Facebook eftersom det är den typen av interaktioner med innehåll som Facebook kommer att lyfta i våra flöden framöver.

Man har sen tidigare inte kunnat se några direkta kopplingar direkt mellan hur bra partierna är på att skapa engagemang i sociala medier och hur valresultatet gått. Samtidigt är de sociala kanalerna är viktigare än någonsin för att nå målgrupperna med budskapen och då spelar engagemang en stor roll.

Läs mer om rapporten i vårt pressmeddelanden!

Dagens opinion har skrivit om rapporten här.