Nyckeln till Günther Mårders framgång är att aldrig bli nöjd!

Vid prisutdelningen i Almedalen var Güther Mårder med via Facetime. Saman Saidi, Rädda Barnen, Karin Bäcklund, Springtime, Jonas Morian, Promemorian, Kalle Mobeck, Notified, Camilla Eriksson, Retorikiska och Ulla Nyman, Ikem.

Günther Mårder, vd Företagarna, tog hem förstapriset i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015. Här delar han med sig av tankar om sina kommunikationsinsatser och tankar inför nästa år.

Günther Mårder vann Årets digitala kommunikatör i Almedalen med motiveringen:

För att nå ut under Almedalsveckan i allt som sänds i alla olika kanaler krävs smart och frekvent närvaro i det digitala flödet. Det har vår vinnare. Med ett fokus på att agera på andras arenor och därigenom visa sin relevans har Årets digitala kommunikatör i Almedalen skapat infografik, livesänt via periscope, analyserat partiledartalen med egenperspektiv, livepoddat och twittrat almedalsveckans mest retweetade tweet. Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 – Günther Mårder, VD Företagarna.

Hur känns det att bli Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015? 

Det är klart att det känns som en stor ära. Särskilt eftersom jag arbetar hårt för att försöka vara öppen och dela så mycket som möjligt av mina tankar och det som händer i min vardag både i digitala kanaler och i fysiska möten. Att få detta pris under Almedalen betyder också extra mycket eftersom jag vet att konkurrensen är knivskarp eftersom det sker i konkurrens med Sveriges ”tyckar-elit”.

Berätta mer om din satsning och hur tankarna gick inför! 

Mitt arbete under Almedalen skiljer sig inte drastiskt åt från hur jag arbetar i min vardag. Jag försöker ständigt att finna de aktuella frågorna i debatten eller nyhetsrapporteringen som angränsar det område som jag bevakar. Därefter funderar jag över hur tillfället kan användas för att vrida intresset åt det håll som jag önskar. Tankarna inför Almedalen var att tydligt prioritera digital kommunikation och planera in tid för det. Eftersom jag gjorde över 20 fysiska framträdanden under veckan på olika seminarier blev just denna tidsplanering avgörande.

Hur hade du förberett dig inför almedalsveckan om man ser till den digitala kommunikationen? 

När det gäller förberedelser så är det viktigaste att börja tidigt. Som vd på Företagarna har jag stor nytta av kommunikationserfarenheterna som jag förvärvat i min tidigare roll som sparekonom på Nordnet Bank och dessförinnan som vd för Aktiespararna. I alla dessa roller har kommunikation, såväl digitalt som fysiskt, varit viktigt och jag har fått träna mycket varje dag. Det är precis som för elitidrottare – dina resultat kommer inte att synas förrän du har tränat mycket på alla olika moment och bara för att du varit bra en gång i tiden så betyder det inte att du kommer att vara bra framöver. Det kräver ständig utveckling! När det gäller specifika förberedelser inför Almedalen så är det alltid bra att fundera över vilka frågor som de tongivande politikerna kommer att driva och därefter planera för att ta fram underlag och statistik som talar i din egen riktigt i dessa frågor. Jag hade med mig en enorm mängd statistik och där jag bara använde en bråkdel på plats. Det är alltid bättre att förbereda sig i överkant.

Varför är det viktigt att satsa på digital kommunikation? 

Den digitala kommunikationen har en enorm genomslagskraft och den ökar i betydelse för varje år som går. Av det skälet så tror jag att det kommer vara avgörande för både organisationer och företag att lära sig hur man ska navigera i detta växande kommunikationsområde. Jag brukar säga att det inte spelar någon som helst roll vad du gör – om inte någon uppfattar att du gör det. Med hjälp av digitala kanaler så får jag en direktkontakt med de personer som jag vill nå och kan bära fram min egen bild utan att den redigeras. I traditionell media så blir du ju annars en bricka i någon annans spel och viktiga delar i ditt budskap kan försvinna på vägen. Genom mitt långsiktiga digitala kommunikationsarbete har jag lyckats bygga upp en stor följarbas i sociala medier och även när jag bloggat och haft podcast.

Hade du kunnat göra något ännu bättre? 

Nyckeln för att bli framgångsrik i sin digitala kommunikation är att aldrig bli nöjd, så visst hade jag kunnat göra många saker bättre. Ett lyft skulle kunna vara att samverka mer med andra skickliga kommunikatörer för att göra mer samordnade aktioner. Ju fler kockar, desto större soppa – säger man inte så?

Vilka andra tyckte du gjorde ett bra jobb med sin digitala kommunikation under Almedalen? 

Några som jag tyckte var skickliga på att få ut sitt budskap var revisions- och rådgivningsföretaget Grant Thornton. Som kommersiellt företag är det alltid mer utmanande att nå ut stort med sin digitala kommunikation under Almedalsveckan. Men de lyckades väl. Anledningen var nog att de lyckades knyta an till andra skickliga kommunikatörer som hjälpte till att förstärka deras budskap. Imponerande.

Har du några tips inför nästa års politikerveckan när det gäller den digitala kommunikationen? 

Lägg mer tid på att planera er digitala kommunikation än ni lägger på planeringen av era fysiska aktiviteter som till exempel seminarier. Våga även bli inspirerade av andra, man behöver inte alltid uppfinna hjulet på nytt. Det räcker med att hjulet är snabbare, starkare eller mer hållbart.