Webbkommentarsstrategier för företag, enligt Sun Tzu

sun-tzu_0

Thus the highest form of generalship is to balk the enemy’s plans,
the next best is to prevent the junction of the enemy’s forces,
the next in order is to attack the enemy’s army in the field,
and the worst policy of all is to besiege walled cities.

– Sun Tzu

I. Om någon skriver positivt om ditt företag, kom ihåg att många upplever det som obehagligt när en företagsrepresentant från ingenstans dyker upp och tackar med en stor smiley. Länka istället från företagets egen plattform till den positiva kommentaren. Ditt företag slipper tränga sig på, den positiva kommentaren rankar högre i sökträffarna och den som skrivit blir sannolikt glad över relevant trafik.

II. Om någon skriver fel om ditt företag, tveka inte att ge en korrekt bild. Om det råder tveksamheter om vem som är vem, till exempel om någon utger sig falskt för att vara en representat för ditt företag, länka då en officiell beskrivning från företagets egen plattform; detta är det säkraste sättet att visa vilken version som gäller.

III. Om någon skriver elakt och osakligt om ditt företag, då finns det ingen anledning att strida på fiendens plattform. Om den som skriver är inflytelserik, eller om det finns risk för att desinformationen sprider sig, berätta då i en kommentar att er version finns på företagets egen plattform. I företagets egen version finns det ingen anledning att sedan länka till elaka och osakliga plattformar; de har helt enkelt inte i ditt webbsociala ekosystem att göra.

IV. Om någon skriver negativt men sakligt om ditt företag, se till att göra klart för alla inblandade att kritiken hörsammats. Sedan börjar det prioriterade och omedelbara arbetet med att göra något konkret åt problematiken. Därefter återkopplar ni, gärna skyndsamt, och pekar på de konkreta åtgärder som vidtagits som ett resultat av kritiken.

V. Om någon skriver neutralt om ditt företag, kommentera bara om kommentaren i sig tillför värde för dem som läser. Och länka bara från den egna plattformen om den neutrala framställningen styrker den bild av företaget som sammanfaller med de verksamhetsmål som finns uppsatta.

Jerry Silfwer är rådgivare inom strategisk kommunikation och sociala medier på Springtime och bloggar även på Doktor Spinn. För att diskutera postningen, följ Jerry på Twitter eller ta konversationen vidare till forumet PR of Sweden. Eller, varför inte kommentera nedan? 🙂