Günther Mårder är Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015

För att nå ut under Almedalsveckan i allt som sänds i alla olika kanaler krävs smart och frekvent närvaro i det digitala flödet. Det har vår vinnare. Med ett fokus på att agera på andras arenor och därigenom visa sin relevans har Årets digitala kommunikatör i Almedalen skapat infografik, livesänt via periscope, analyserat partiledartalen med egenperspektiv, livepoddat och twittrat almedalsveckans mest retweetade tweet. Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 är därför Günther Mårder, VD Företagarna.

Otyst
Bilder från Twitter

För att påverka politiker gäller det att höja sina röster för att höras. Tillsammans är starkare. Och när människors emotionella engagemang enkelt koordineras via nätet långt i förväg kan man växla över till ett digitalt avtryck som ljuder långt bortom en enskild röst. Via selfieväggar och thunderclap hörde vi er. 2:a i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 är Rädda barnen och deras kampanj #Otyst.

robotmatchen
Bild lånad av @industrintarmatchen

Ämnen som angår många har en tendens att ändå inte nå ut och nå fram. Allt vi har behov av att veta är helt enkelt inte sexigt nog för att få vår uppmärksamhet. Men en kamp på liv och död har alltid engagerat. Att därtill lyckas få digitala hejarklackar som både peppar och buar när motståndaren bokstavligen demoleras i shareable moments och få spinn både före och efter själva sammandrabbningen imponerade på det digitala kollektivet. 3:a i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 är Industrin tar matchens event #robotmatchen.

Här kan du se prisutdelningen via Periscope.

Priset Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 utsågs av en jury som består av Karin Bäcklund, Springtime, Kalle Mobeck, Notified, Camilla Eriksson, Retorikiska, Jonas Morian, Almega/ProMemorian AB och Blanca Sjöstedt, Dagens Opinion.