Google Buzz skapar nya möjligheter till dialog

När Google igår lanserade Google Buzz var det som vanligt en förväntansfull värld som väntade på att få ta del av en funktion med bättre infriade förväntningar än Wave (vars storhet troligtvis ligger först längre fram i tiden).

Kortfattat kan man förklara Buzz som en mikrobloggstjänst invävt i Googles Gmail där man kan flöda in blogginlägg, Twitter, bilder, film och annat material man vill dela med sig.

Det här är i sig inget nytt utan känns som en variant av Facebooks statusuppdateringar. Skillnaden blir dock signifikant när man inser hur väl integrerad tjänsten redan är i Google Maps.

När jag i morse väntade på mitt tåg på Uppsala Central var majoriteten av mina vanliga kontakter på andra platser i landet. En fråga på Twitter om information om eventuella förseningar ledde till hejarop, men ingen befann sig i samma situation som jag. En snabb kolla på kartan i Buzz gav dock vid handen att det fanns aktiva personer i min direkta närhet.

bild-1.jpg

Med ett fingertryck etablerades en helt ny relation med en person som delade mitt predikament. Baserat på dennes geografiska placering. Twitter har tidigare implementerat geotaggning i sina tweets för de som så önskar. Opt-in alltså. Hur många aktiverar den funktionen? Här är det standard för alla såvida man inte nekar till rättigheten vid första inlogget.

Nu öppnar sig dörrarna för en hel värld av möjligheter:
Buzz-dating: Gå till en restaurang, sätt dig vid ett bord, börja prata med andra på restaurangen. (tipstack @andersedholm)
Live-recensioner av konserter och evenemang: Nyhetsmedia fångar upp all buzz från en lokal och lägger ut dem i ett flöde. Hur lyrisk är publiken?
Butiker lyssnar på kunderna: Vilken affärsinnehavare skulle inte tycka det var givande att se exakt vad kunderna säger när de befinner sig i butiken? När det till och med går att besvara dem direkt, hjälpa dem en bit på traven mot att bli en nöjdare kund och knyta bandet som gör att kunden blir en trogen besökare.
SJ flyttar kundtjänsten ut på tågen: När tåget stannar mitt på en åker kan SJ zooma in över dess plats, nå ut med direkt information till alla som buzzar från tåget och därmed snabba på informationsspridningen direkt till en förhoppningsvis lite nöjdare kund.
Specialerbjudanden: Identifiera de som pratar i närheten av din restaurang. Bjud in dem på en bit mat.
Kundvård: Vilka har skrivit tankar och tips om ditt ställe? I och med kopplingen till Google maps’ ”Places”-funktionalitet går det att göra recensioner och tips kopplade till varje ställe i deras enorma databas. Naturligtvis ska det här vara superintressant för varje näringsidkare att ha koll på.

Vad som talar för Buzz kontra mer uttalade ”location”-tjänster som Foursquare eller Gowalla är att det här precis som ReadWriteWeb konstaterar är mer lockande för gemene man. Här är det en tilläggstjänst integrerad i en plattform som alla från min nördigaste polare till min mamma använder och alla de kontakter man har i Gmail blir automatiskt kontakter i buzz. Tröskeln att bli aktiv användare är minimal.
Nyttan ligger precis framför dig.

Läs även Nikkes inlägg eller Simons som vanligt insatta tankar.