Följ vår digitala valrapportering

Det digitala valet

I dag  släpper vi den första valrapporten som Springtime gör tillsammans med Notified.

Rapporten Det digitala valet, om perioden 1 februari – 2 mars, visar bland annat att Sverigedemokraterna diskuteras mer i sociala medier än de andra riksdagspartierna. SD har också har flest anhängare i de sociala kanalerna. Det näst mest diskuterade partiet är Moderaterna. Socialdemokraterna, som är kända som duktiga på sociala medier, står endast för 14 procent av samtalen om partierna.

I diskussionerna om de olika partierna är jobb och skola ämnen som ligger i topp under perioden. Det är däremot bara Miljöpartiet och Moderaterna som själva återkommande kommunicerar om jobben och skolan.

Twitter är den kanal där det förekommer mest politiska samtal vilket kanske inte kommer som en överaskning. Annie Lööf är den mest aktiva partiledaren och Miljöpartiet det mest twittrande partiet.

Det finns en massa spännande läsning i rapporten!

Vi fortsätter att sammanställa Det digitala valet månadsvis fram till riksdagsvalet i september 2014. Mätningarna kommer från Notifieds mediebevakning av digitala kanaler och jag och Karin Swanson på Springtime svarar för analys.