Facebook i kinesiskt samarbete med Baidu [Uppdaterad]

Under helgen började ryktena gå om det ett samarbete mellan Facebook och det kinesiska Internetbolaget Baidu (百度), tidigare idag så bekräftades samarbetet av interna källor för både BusinessWeek och Silicon Alley Insider.

Kinesiska Baidu har närmare 85% av den kinesiska sökmarknaden och är för närvarande det högst värderade kinesiska Internetbolaget (noterade på Nasdaq).

Trots all framgång har Baidu samma utmaning i Kina som Google har i väst, inget av sökföretagen har någon framgångsrik social plattform där användarna spenderar en allt mer ökande del av sin tid online.

Framför allt så har man inte lyckats med att få till ett intressant erbjudande kring marknadsföring på sociala plattformar, som är mer åt traditionell display än sökmarknadsföring, varken på egen eller annans plattform (liknande Google och MySpace $900M affär).

Grundaren av Baidu Robin Li gjorde ett framträdande på Web 2.0 i slutet av 2010, där han delar med sig av en del riktigt intressanta insikter om hur den kineiska internetmarknaden fungerar.

Ett rekommenderat klipp för den som är intresserad av hur världens största Internet publik fungerar (åtminstone i söksammanhang).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ur-dytCq7Hc[/youtube]

Kommer bli riktigt intressant framöver att se om en eventuell kulturkrock resulterar i något som liknar det mindre framgångsrika MySpace China eller om Facebook och Baidu lyckas bättre med sitt samarbete!

Uppdatering – Enligt Reuters så har finns inget avtal klart mellan Facebook och någon kinesisk samarbetspartner.

Vad är dina initiala tankar om detta samarbete – Please discuss!