Det digitala valet i februari

Februaris rapport av Det digitala valet visar att Sverigedemokraterna är det riksdagsparti som bäst nått ut i sociala medier. Rapporten visar också att de mindre partierna hittills använt sociala medier i mindre utsträckning än i förra valrörelsen för att nå väljare.

Sverigedemokraterna är det parti som lyckats överlägset bäst i sociala medier under februari. De har ökat mest i antal följare och är det riksdagsparti som nämns oftast i de digitala kanalerna. De är även det enda parti som nämns mer positivt än negativt och är det parti som skapar mest engagemang.

I förra valet lyckades de mindre partierna bäst i sociala medier och kunde utnyttja vissa fördelar de har framför de större partierna. Ekonomiska resurser har tidigare spelat en mindre roll i sociala kanaler där fokus har varit att skapa relationer med målgrupperna vilket kräver mer engagemang än pengar. Mindre partier kan också vara kaxigare, och därigenom profilera sig smartare och snabbare, alla viktiga framgångsfaktorer i sociala medier.

Under förra valrörelsen var det FI som utklassade de andra partierna när det gäller närvaro i sociala medier. Även om partiets framgång i sociala medier inte resulterade i en riksdagsplats lyckades de ändå föra upp sina frågor på agendan. Partiet hade troligtvis nått sämre valresultatet utan sociala medier, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

Den höga aktiviteten bland de mindre partierna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet, i förra valrörelsen syns hittills inte i årets valrörelse.

Sociala medier verkar inte vara lika prioriterade verktyg för att nå väljare bland de mindre partierna som i förra valrörelsen. Kanske såg man inte någon direkt koppling mellan sin aktivitet i sociala medier och valresultatet och satsar därför mindre i år, säger Karin Bäcklund.

Om det digitala valet

Det digitala valet är resultatet av ett samarbete mellan Notified och Springtime och syftar till att lyfta och syna den politiska diskussionen i sociala kanaler inför årets riksdagsval. Rapporten visar till exempel rikspartiernas följarantal, hur mycket partierna omnämns och hur mycket de når ut med sina budskap. Vi tittar även på diskussionen under valtaggarna #val2018, #valet18 #valet2018 #valår #valår2018. Varje månad lyfter vi olika saker som är extra intressanta.

Läs rapporten här. Det digitala valet_februari_2018