Content marketing och ”Jab, jab, jab, right hook!”

I morse hälsade jag på vännerna på Notified och pratade content marketing inför ett gäng kommunikatörer och digitala chefer. Jag försöker alltid engagera publiken med frågor, kommentarer och använda exempel från deras egen verklighet och i morse var inget undantag.

Morgonens agenda var:

  • Vad är content marketing?
  • Varför funkar det?
  • Olika sätt att använda content marketing
  • Hur gör man?
  • Distribution
  • Fallgropar

Dagens lärdom: ”Jab, jab, jab, right hook!”

Under föreläsningen återkom jag flera gånger till en av mina stora förebilder inom kommunikation, Gary Vaynerchuk, som bland mycket annat myntade uttrycket ”Jab, jab, jab, right hook”. Med det menar han att man ska skapa innehåll som hjälper målgruppen många gånger (”jab, jab, jab…”) innan man förtjänat en position där man kan nå fram med ett säljbudskap (”Right hook!”).

En intressant fråga dök upp under föreläsningen om hur intresseorganisationer utan direkt säljbudskap ska förhålla sig till resonemanget ”jab, jab, jab, right hook”. Mitt svar blev att alla som kommunicerar alltid har någon form av ”right hook”, eller call to action, men att det inte behöver vara ett säljbudskap i form av ”köp min produkt”. Det kan istället vara en uppmaning om att skänka pengar, anmäla sig till ett seminarium, bli nyhetsbrevsprenumerant eller liknande.

Föreläsningen sändes live på Periscope, men försvinner inom 24 timmar så jag skippar länken här. Nedanför ser du några utvalda tweets från publiken och om du vill ha en egen föreläsning, eller bara har någon fråga, så får du gärna höra av dig!

Utvalda tweets från föreläsningen