Bra samarbete banade vägen för #Robotmatchen!

Grattis Magnus Huss, förbundsdirektör IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och kontaktperson för Industrin tar matchen, till tredjeplatsen i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015! 

Industrin tar matchens #Robotmatchen kom på tredje plats i Årets digitala kommunikatör i Almedalen med motiveringen:

Ämnen som angår många har en tendens att ändå inte nå ut och nå fram. Allt vi har behov av att veta är helt enkelt inte sexigt nog för att få vår uppmärksamhet. Men en kamp på liv och död har alltid engagerat. Att därtill lyckas få digitala hejarklackar som både peppar och buar när motståndaren bokstavligen demoleras i shareable moments och få spinn både före och efter själva sammandrabbningen imponerade på det digitala kollektivet. 3:a i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015 är Industrin tar matchens event #robotmatchen.

Hur känns det att kamma hem tredjeplatsen i Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2015? 

Det är förstås jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas! För att en sådan här aktivitet ska lyckas krävs mycket arbete, men också en del mod. Att våga göra något som sticker ut innebär ju att man riskerar att misslyckas. Men vi har lyckats två år i rad nu. Förra året hade vi en uppmärksammad modevisning, nya material på catwalken. Även då nådde vi ut bra digitalt, men det gick ännu bättre i år. Sådant är extra viktigt när vi som inom Industrin tar matchen samarbetar ett antal industriorganisationer, vi är tretton organisationer bakom satsningen.

Berätta mer om er satsning och hur tankarna gick! 

Vi ville göra något som stack ut och var roligt, men som ändå tog upp en aktuell och brännande fråga. Robotiseringen och digitaliseringen har nått långt inom industrin, men den kommer påverka hela samhället  ännu högre grad framöver. Industrin är lite av en pionjär här och det ville vi berätta om. Vi är helt övertygade om att industrin är framtiden för Sverige och då vill vi även jobba med framtidens politiker. Därför är vi extra glada att ungdomspolitikerna Sara Skyttedal (KDU), Rasmus Törnblom (MUF), Lorentz Tovatt (GU) och Ellinor Eriksson (SSU) ville vara med och både köra robotar och diskutera en högaktuell fråga.

Varför är det viktigt att satsa på digital kommunikation? 

Det är i de digitala kanalerna som samtalet om Sveriges framtid förs. Tyvärr har vi inom industrin varit dåliga på att närvara i det samtalet. Svensk industri är jätteduktiga på att producera avancerade produkter som exporteras till hela världen och som starkt bidrar med resurser till sjukvård, skola, förskola och infrastruktur. Men vi har varit jättedåliga på att berätta om det. Hela Industrin tar matchen går ut på att berätta om hur viktig industrin är för välfärden.

Hur hade ni förberett er inför almedalsveckan om man ser till den digitala kommunikationen? 

Industrin tar matchen har den digitala kommunikationen igång hela året, inte bara under Almedalsveckan. I maj genomförde vi Hej Industrin! då urbana barnfamiljer bjöds in att besöka industriföretag. Intresset var jättestort och innebär att vi har byggt upp ett förtroende och fått följare på Facebook och Twitter. Vi jobbade även hårt med att hjälpa medarbetarna på de olika organisationerna inom Industrin tar matchen att hitta till de digitala kanalerna. Att vara nästan övertydliga med vilka hashtaggs man kan använda och med att skicka ut bilder och annat material som organisationerna kan publicera i sina kanaler.

Hade ni kunnat göra något ännu bättre? 

Dagens Opinion skrev om oss flera gånger och utsåg oss till Industrin tar matchens och Robotmatchen till Innovativast i Almedalen. Robotmatchen uppmärksammades även av Veckans Affärer och Sundsvalls TidningMen man kan alltid göra saker bättre. Det finns en projektgrupp som jobbar för alla industriorganisationer gemensamma Almedalssatsning. Problemet med medarbetarna i projektgruppen är inte att de lutar sig tillbaka och slappar av efter en framgång, utan snarare att de redan har börjat fundera på vad vi kan göra bättre nästa gång. Vi jobbar hela tiden på att förbättra den digitala kommunikationen.

Har du några tips inför nästa års politikerveckan när det gäller den digitala kommunikationen? 

Var modig, jobba hårt och samarbeta.