Att bygga talespersoner och personliga varumärken digitalt

I morse hade vi ett frukostseminarium här på Springtime som handlade om hur man bygger talespersoner och personliga varumärken. Morgonens huvudperson var Arne på Posten som tagit en expertroll inom e-handel och på så sätt hjälpt till att förändra synen på Postnord. Vad många kanske inte vet är att det var min kollega Erik Boltjes som tillsammans med Arne satte Arne på Posten på kartan. 

Jag och min kollega Sara Hernandez från Comprend inledde seminariet, och det jag bidrog med var lite tips och verktyg. Jag har själv arbetat i flera år med att hjälpa kollegor och personer på företag och i organisationer att bygga talespersoner. Och jag har även jobbat hårt med att bygga mitt eget varumärke inom digital kommunikation.

Nedan delar jag med mig att det jag lärt mig och det vi på Springtime brukar hjälpa våra kunder med.

Förutsättningar

Det krävs vissa förutsättningar för att man ska lyckas bygga personliga varumärken

  • Välj experter

Det behöver inte vara er vd eller en chef som är talesperson, men det måste vara en expert! Det måste vara någon som verkligen kan sitt ämne eftersom man kan inte fejka en expert i längden.

  • Engagemang

Talespersoner måste brinna för sin sak eftersom det krävs mycket engagemang från personerna själva. Man måste själv tycka att det är roligt för att lyckas!

  • Långsiktigt

Tro inte att ni kommer kunna göra någon stor skillnad på tio tweets. Det gäller att vara uthållig och tänka långsiktigt eftersom det kan ta år att bygga starka varumärken. Det är bland annat därför det är viktigt att talespersoner verkligen tycker att det är kul.

  • Mandat och utrymme

Talespersoner måste ha tydligt mandat att få lägga tid på att bygga sitt varumärke. Det ska ingå i deras roll att blogga, twittra eller vara aktiv i andra kanaler. Det måste också vara en tillåtande miljö för experten, uppifrån måste man lita på att talespersonen vet vad den ska säga och att hen får uttala sig i företagets namn. Talespersoner måste även ges utrymme att synas på webben, i eventuell blogg och andra kanaler. Det är också viktigt att förankra talespersoner internt så att alla vet att det är personer ni satsar på.

verktyg

Tips på verktyg för att bygga talespersoner

  • Utbilda talespersoner

Ge talespersoner verktyg så att de själva kan utveckla sin digitala närvaro – lär dem twittra, blogga etc.

  • Kartläggning

Vilka är det er talesperson bör prata med och nå? Hjälp talespersonerna att hitta andra experter inom området som de bör skapa relationer med eller personer som de vill påverka. Det gäller alltså att kunna den digitala spelplanen, spelreglerna och spelarna!

  • Mål och strategi

Det är viktigt att ha ett mål och en strategi för hur man ska komma dit. Vilken position ska talespersonen ta? Vilka kanaler ska personen vara aktiv i för att ta sig dit, etc?

  • Budskap

Vad är det talespersonen ska säga? Det har naturligtvis en stark koppling till var man vill nå. Vill man visa att man är expert på sociala medier är det så klart det man ska uttala sig om. Det är också bra att tänka på vilken tonalitet man ska använda sig av.

  • Redaktionell plan

Det går att planera en digital närvaro även om man också måste vara reaktiv i sociala medier. Mitt tips är att planera så gott det går för att göra ett så bra jobb som möjligt och för att maximera genomslaget.

PS. Det finns bilder från frukostseminariet på Flickr.