Almedalens digitala snackisar – onsdag/torsdag

 

 

 

 

 

 

 

Fredag den 6 juli utser Springtime och Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018. Varje dag fram till dess presenterar vi dagens mesta snackisar i sociala medier.

Nazisterna var synliga här under politikerveckan igår, inte bara under Annie Lööfs tal utan även digitalt. Gårdagens mest retweetade tweets handlade alla om deras närvaro. En film som visar när representanter från NMR blir våldsamma mot några andra almedalsbesökare på gatan, Annie Lööfs uttalande efter talet om att dem inte kommer att tysta henne och journalisten Martin Schoris bild på när organisationen KRIS ställde sig runt nazisterna under Annie Lööfs tal var de mest spridda inläggen igår.

Migrationspolitik har kommit att dominera det digitala samtalet under politikerveckan och ämnet fortsätter att ligga i topp vad gäller hashtags i Almedalen. Föreningen Fler unga som vill att fler unga ska delta i debatten där unga diskuteras syns också fortsatt mycket genom deras hashtag. Bostadspolitik seglade upp på listan i förrgår och är hänger kvar även under gårdagen.

Nazisterna syns även mycket på Instagram, gårdagens mest gillade inlägg från kontot Tänkvärt till exempel. Edward Blom placerar sig igen med en bild på sonen som leker i Almedalen och influencern Aysha Jones inlägg om mångfald inom mode och  skönhetsindustrin.

Annie Lööf är gårdagens mest omtalade precis som de partiledare som haft sin dag innan henne. Men Annie får många fler omnämndanden digitalt än hennes partiledarekollegor. Inte helt otippat är NMR också en av gårdagens mest omnämnda och även Svenska kyrkan efter att domprästen ringt kyrkoklockorna i Almedalen vid ett oväntat tillfälle.

Här skriver Resumé om spaningen.