3 tips för att lyckas med influencer marketing

A och O för att lyckas med influencer marketing är att hitta rätt influencers för ditt varumärke. Hittar du rätt personer blir de trovärdig avsändare och tack vare deras hängivna följare blir deras kanaler mycket betydelsefulla vid till exempel en produktlansering.

Här kommer tre värdefulla tips att ha i åtanke vid obetalda samarbeten:

1) Research!
Att hitta rätt influencer kräver omsorgsfull research. Oavsett om det är ett obetalt eller betalt samarbete så är det väldigt viktigt att profilen har ett högt förtroende hos sina läsare eller följare. Använder personen liknande produkter? Brukar profilen skriva om liknade produkter? Om inte så kommer samarbetet inte kännas trovärdigt och chansen att profilen kommer att skriva om produkten eller tjänsten är liten. Kom även ihåg att bara för att bloggaren har många läsare betyder det inte att din målgrupp finns just där- det är alltså värt att lägga lite extra tid på research.

2) Satsa på mindre profiler!
Vid obetalda samarbeten kan du inte kräva att bloggaren ska skriva om produkten eller tjänsten i sina sociala kanaler. Därför kan det vara smart att satsa på de något mindre bloggarna för att öka chanserna för genomslag. Det kan även vara lättare att bygga upp en relation med mindre profilerna -och vem vet hur stora dom är om några månader? Stora profiler får ofta mycket produkter hem från PR-byråer och chansen att de kommer skriva om just din produkt är ganska liten. Har du däremot en attraktiv produkt eller tjänst som skulle passa perfekt för en av de största bloggarna är det självklart värt att chansa.

3) Var personlig!
Att vara personlig är extra viktigt vid obetalda samarbeten. Visa profilen att det ligger en tanke bakom varför just hon eller han fått produkten hemskickad. Lägg ner tid på budets utförande och detaljer som gör budet extra personligt som ett handskrivet brev med en personlig hälsning.

Har bloggaren just fyllt år, fött barn eller tagit examen? Gratulera! Ska du skicka ett matbud och profilen är laktosintolerant – köp laktosfria ingredienser i budet. Har profilen skrivit att han eller hon är sjuk -skicka med lite ingefära i budet! En personlig framtoning uppskattas alltid och kan lägga grunden till en värdefull relation för framtida samarbeten.
PS: Glöm inte marknadsföringslagen! Vid betalda samarbeten är detta extra viktigt. Enligt marknadsföringslagen ska all marknadsföring utformas så att det tydligt framgår att det rör sig om marknadsföring och vem som står bakom den.