10 egenskaper hos en bra företagsblogg

Vad är det som gör en företagsblogg bra? Jag har gjort ett försök att sammanfatta tio av de viktigaste egenskaperna hos en bra företagsblogg.

1. Generositet

Det är fantastiskt med en företagsblogg som delar med sig av insikter och erfarenheter, samtidigt som bloggarna aldrig tvekar att länka till inspirerande tankar och case utanför den egna verksamheten – även om tankarna och casen finns hos företagets konkurrenter. Är det bra så är det bra, punkt.

2. Uthållighet

I dagens översvämmade informationssamhälle är vi beroende av trovärdiga avsändare och den sortens tillit tar tid att bygga upp. Därför är det en regel att inflytelserika bloggar också har hållit på ett tag och över tid förtjänat sin respekt i det sociala ekosystemet på webben.

3. Personligheter

Människor intresserar sig för människor. En bra företagsblogg gör det enkelt för besökarna att komma närmare de människor som skapar innehållet för att kunna värdera det. Ett företag som hittat sina interna social media naturals gör klokt i att uppmuntra dem att representera sitt företag.

4. Förändringsbenägenhet

Uthållighet, är en sak, förändringsbenägenhet en annan. Det gäller inte bara att blogga med kontinuitet, utan det gäller att utvecklas också. En blogg är en organism som behöver utvecklas konstant för att inte dö av syrebrist. Det är helt enkelt spännande att få följa med på resor från A till B.

6. Webbsocial kompetens

En bra företagsblogg vet webbhyfs. Eller har åtminstone vett att fråga dem som vet om hjälp. Bloggen hittar något sätt att visa uppskattning på när människor länkar, kommenterar eller på andra sätt engagerar sig. Man svarar på tilltal, man lyssnar mer än man talar och man är snäll.

7. Uppfinningsrikedom

Ha roligt och underskatta inte vikten av att överraska dina läsare. Webben är full av möjligheter och det finns alla möjligheter att prova olika grepp, att uppmuntra användargenererat innehåll och att på alla möjliga olika sätt överraska positivt. Som i andra informella sammanhang – var inte tråkig, helt enkelt.

8. Människor

Går du in i en butik för att köpa en tröja för 500 kronor får du personlig service, går du in på en företagswebb för att researcha en affärssystemsleverantör för 15 miljoner kronor möts du av – ingen? Vi är sociala varelser, men företagswebbar är ofta ökentomma på människor av kött och blod. En företagsblogg är en möjlighet att skapa plats för både medarbetare och besökare.

9. Adderat värde

Det talas ofta om frekvens, det vill säga om hur ofta ett företag bloggar. Men det är bara sekundärt. Det viktiga är att varje postning tillför något litet av värde. Det kan vara en åsikt, en insikt, en förklaring eller en hänvisning till mer kunskap. För allt annat har vi Wikipedia, inte sant?

10. Inspiration

Det mesta berättas mellan raderna. Om du brinner för det du gör, om du passionerat vill dela med dig av dina kunskaper och du gillar tanken om att skapa idéer ur konversationer med andra människor, ja då kan företagets blogg förvandlas till en källa för inspiration!

På samma ämne: Den perfekta webbnärvaron; De 10 vanligaste misstagen företag gör på webben

Jerry Silfwer på Twitter, LinkedIn och den egna bloggen Doktor Spinn.