Facebook i kinesiskt samarbete med Baidu [Uppdaterad]

Under helgen började ryktena gå om det ett samarbete mellan Facebook och det kinesiska Internetbolaget Baidu (百度), tidigare idag så bekräftades samarbetet av interna källor för både BusinessWeek och Silicon Alley Insider.

Kinesiska Baidu har närmare 85% av den kinesiska sökmarknaden och är för närvarande det högst värderade kinesiska Internetbolaget (noterade på Nasdaq).

Trots all framgång har Baidu samma utmaning i Kina som Google har i väst, inget av sökföretagen har någon framgångsrik social plattform där användarna spenderar en allt mer ökande del av sin tid online.

Framför allt så har man inte lyckats med att få till ett intressant erbjudande kring marknadsföring på sociala plattformar, som är mer åt traditionell display än sökmarknadsföring, varken på egen eller annans plattform (liknande Google och MySpace $900M affär).

Grundaren av Baidu Robin Li gjorde ett framträdande på Web 2.0 i slutet av 2010, där han delar med sig av en del riktigt intressanta insikter om hur den kineiska internetmarknaden fungerar.

Ett rekommenderat klipp för den som är intresserad av hur världens största Internet publik fungerar (åtminstone i söksammanhang).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ur-dytCq7Hc[/youtube]

Kommer bli riktigt intressant framöver att se om en eventuell kulturkrock resulterar i något som liknar det mindre framgångsrika MySpace China eller om Facebook och Baidu lyckas bättre med sitt samarbete!

Uppdatering – Enligt Reuters så har finns inget avtal klart mellan Facebook och någon kinesisk samarbetspartner.

Vad är dina initiala tankar om detta samarbete – Please discuss!

6 kommentarer till “Facebook i kinesiskt samarbete med Baidu [Uppdaterad]”

  1. Peter skriver:

    Det är onekligen något på gång också i praktiken. Sedan förra måndagen (4 april) så har det, till och från, fungerat att koppla upp sig till Facebook här i Beijing utan VPN-tunnel. Under några dagar fungerade det också att koppla upp sig via iPhone men inte nu längre men med en Androidtelefon går det fortfarande bra.

  2. Jan skriver:

    Det låter intressant men samtidigt finns det ett antal frågetecken.

    Facebook anses som ett säkerhetshot mot Kina då den kinesiska staten har utmålat webbplatsen som en möjlig kommunikationslänk för spioner i Kina. Så varför skulle ett samarbete med Baidu ändra på det?

    Det senaste året har flera stora nätattacker mot industrier, t.ex oljeindustrin, kunnat ledas tillbaka till Kina. Så ett samarbete mellan Facebook och Baidu kan mycket väl leda till att Facebook blir svartlistat av de flesta företag och offentliga verksamheter i västvärlden. Är Facebook villiga att ta den risken?

  3. Daniel Chow skriver:

    @Peter Intressant! Har inte hört några utbredda rapporter om att Facebook är tillgängligt från Kina igen, det kanske vara någon glitch i stora brandväggen?

  4. Daniel Chow skriver:

    @Jan Enligt det som rapporterades om tidigare var det inte Facebook.com som skulle introduceras i Kina utan en separat destination under .cn domän.

    Tanken är då att samarbetet är ett Joint Venture med en kinesisk motpart (många gånger ett motkrav från myndigheterna) som förstår de lokala förutsättningar när det gäller rapportering och moderering/filtrering/censur.

    Risken att hela bolag blir svartlistade efter samarbeten med kinesiska motparter är rätt liten. Det finns ett stort antal JV mellan västerländska och kinesiska bolag som inte resulterat i någon svartlistning.

  5. Robert Nyberg skriver:

    Hej!

    Detta är väldigt intressant och om det blir verklighet,en knäpp på näsan för Google. Men samtidigt så är det nog detta som krävs för att inte bli motarbetad av de kinesiska myndigheterna och jag vet inte riktigt vad man ska tycka om det.

    /Robert

  6. Robert Nyberg skriver:

    Men samtidigt handlar det om Business och Facebook ser givetvis en stor möjlighet att komma in i Kina.